TP49 - 225 m lang gangbro ved Køge Nord Station

Funktion: Arbejdsmiljørådgivning

Kunde: Bladt Industries A/S

Entrepriseform: Hovedentreprise

Økonomi: 150 mio. kr.

Projektperiode: 2016-2019

Beskrivelse af projektet:

Den 225 meter lang gangbro over Danmarks mest trafikerede motorvejsstrækning, binder Køge Bugt Motorvejen sammen med den eksisterende S-togslinje og den dobbeltsporede højhastighedsbane mellem København og Ringsted. Broen lander på Køge Nord Station, som er den nye port til København for de 100.000 dagligt passerende.

Bag designet stod teamet COBE og DISSING+WEITLING i samarbejde med COWI, som i november 2014 vandt den internationale arkitektkonkurrence udskrevet af Banedanmark i samarbejde med Køge Kommune og DSB. Køge Nord Station har høstet både national og international anerkendelse for sit design.

Gangbroen har opnået både dansk og international anerkendelse for sit design. Den er både at finde på Politikens liste over de 10 arkitektoniske højdepunkter i 2019 og på CNNs liste over de 12 mest spektakulære nye broer. Gangbroen er opført af glas, 720 tons bygningsstål og amerikansk rødeg. Gangbroen blev bygget i perioden fra 2016 til 2019 af Banedanmarks hovedentreprenør Bladt Industries samtidig med både motorvej og jernbane i drift, hvilket stillede ekstremt store krav til arbejdsmiljøet. Cubic Group hjalp Bladt Industries med arbejdsmiljøkoordinering under byggeprocessen, herunder koordinerede de store broløft over motorvej og jernbane.

Om os​

​Cubic Group har mange års erfaring med bygherrerådgivning, byggeledelse og arbejdsmiljøkoordinering af flere store komplekse byggerier af arkitektonisk høj standard, derfor ved vi, hvordan ledelse af et byggeri af denne type skal håndteres.

CUBIC group

Ordrupvej 60, 5. sal
2920 Charlottenlund

Se rutevejledning her

Kontakt os

Følg os